مهندسي مكانيك خودرو
مهندسي مكانيك خودرو



 

سيستم های سوخت رسانی K-Jetronic و KE-Jetronic :

         این سیستم هادر دهه هفتاد ميلادي و مشخصا در سال 1974در موتور هاي مرسدس بنز کار برد پيدا کرد.عمر استفاده از اين سيستم بسيار طولاني بوده به طوري که به مدت حدود 10 سال با کنترل کننده هاي مکانيکي و 10سال با کنترل کننده الکترونيکي که اصطلاحا KE Jetronic ناميده ميشد و جمعا به مدت 20 سال در محصولات سواري بنزيني مرسدس بنز نصب و به کار گرفته ميشدند.اين سيستم در استاندارد آمريکايي به CIS (cantinuous injection system) مشهور است.
در نمونه هاي موجود در کشورمان که از سيستم
K و KE استفاده مي کنند مي توان به موتور هاي 200 و 230 از سري m102 و 280 از سري M110 و 260 و 300 از سري M103 و موتور هاي 6.3 و 6.9 از سري m100 و 450 ٬500 و 560 از سري m117 و 350 ٬380 و 420 از سري M116 اشاره کرد.

اساس كار سيستم K-Jetronic:
سیستم تزریق مکانیکی بدون محرک مکانیکی

اين سيستم با تزريق دائم بوده و اندازه گيري سوخت در آن بطور مستقيم با جريان هواي مصرفي موتور انجام مي شود. در اين سيستم پمپ عامل جريان يافتن سوخت، حجم هواي عبوري به موتور بوده و سيستم محرك مكانيكي نيست. نظر به اين كه هواي مصرفي موتور بطور مستقيم قابل اندازه گيري وكنترل مي باشد،طرح 

K-Jetronic
براي كنترل گازهاي خروجي اگزوز و استفاده از پس سوز نيز بسيار مناسب است. هواي مصرفي موتور پس از عبور از فيلترهوا به صفحه اندازه گير هوا برخورد مي كند آنرا به حركت در مي آورد. با حركت صفحه اندازه گير، اهرم آن قرقره سوپاپ سوخت را حركت داده و معبري از سوخت را متناسب با حجم هوا به موتور باز مي كند.

         اجزاء تشكيل دهنده سيستم:

         1. باك

         2. پمپ بنزين برقي

         3. آكومولاتور

         4. فيلتر سوخت

         5. واحد كنترل كننده مخلوط سوخت یامقسم سوخت

         5-1. صفحه حساس در مسير هوا

         5-2. سوپاپ فشار

         5-3. مدار اوليه فشار سنج

         6. انژكتور

         7. سوپاپ حالت استارت

         8. وسيله ارسال هواي اضافي دور آرام

         9. كليد تايمر گرمايي

         10. رگلاتور حرارتي

سیستم ke-jetronic

 

اساس کار


نوشته شده در تاريخ جمعه 13 آبان 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |